Dlaczego warto jeść śniadanie?

2018-08-14
Dlaczego warto jeść śniadanie?Śniadaniowe rozważania. Czy owsianka jest dobra na śniadanie?
Śniadanie zjedzone w spokoju i miłej atmosferze to doskonały początek dnia. Nie każdy z nas ma taką możliwości czy przyjemność i często zdarza się, że w pośpiechu do pracy i obarczeni codziennymi obowiązkami, o nim zapominamy. Od dziecka powtarza się nam, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, co w pewnym wieku bywa dość zniechęcające. Jednak w kontekście zdrowego odżywiania śniadanie jest niezwykle ważnym posiłkiem. Zaleca się, aby jeść je do godzininy po przebudzeniu, a główną tego przesłanką jest uniknięcie podjadania pomiędzy posiłkami oraz wyeliminowanie napadów głodu. Nieraz, nie jedząc śniadania myślałam o tym, że jest to sposób na ograniczenie kalorii, lecz potem nadrabiałam 'obiadem', a największym moim posiłkiem była kolacja oraz ‘wieczorne przekąski’. W zdrowym utrzymaniu wagi metoda ta nie zdała egzaminu.
Koleżanka mówi do mnie sfrustrowana - jem zdrowo, a nie chudnę. - Nie podjadam słodyczy już 2 tygodnie, a waga nie schodzi w dół. Śniadanie - owsianka, lunch- razowa kanapka i banan, mięso z ryżem i warzywami na obiad, itp.... W jadłospisie nie musi być produktów niezdrowych, lecz mogą być one spożywane o nieodpowiedniej porze dnia. Dotyczy to osób, którym zależy na schudnięciu lub mających problem ze spaleniem tkanki tłuszczowej. I to jest już rozprawka na dłuższy temat, ale jeśli chodzi o śniadanie, to śmiało mogę powiedzieć (sama jestem delikatną maniaczką kontroli tego, co jem), że od dłuższego czasu najlepszym dla mnie rozwiązaniem jest spożywanie białkowo- tłuszczowego śniadania. Śniadanie takie jest dla mnie rewelacyjne, gdyż dłużej utrzymuje uczucie sytości niż śniadanie złożone głównie z węglowodanów. Poziom cukru we krwi po śniadaniu białkowo-tłuszczowym rośnie wolniej i tym samym spada wolniej, co pomaga w kontoli apetytu. Jajecznica na masełku klarowanym z boczkiem i cebulką, omlet z warzywami z dodatkiem sera i wędliny, dobrej jakości kiełbaska z sałatka warzywną z pestkami dynii i słonecznika lub dietetyczne białko z dodatkiem masła orzechowego. To mój jadłospis śniadaniowy. Ale nie raz wracam też do mojej owsianki lub ukochanych placuszków owsianych z maslem orzechowym, głównie w weekend. W żadnej diecie nie możemy rezygnować z tego co naprawdę lubimy. A przyznam szczerze, że gotową owsiankę Critical Oats zdarza mi się również zjeść na kolację z dodatkiem owoców i bezcukrowych kropelek smakowych.
Mówiąc o owsiance, sportowcy często wybierają właśnie ją i inne dania zawierające płatki owsiane na pierwszy posiłek dnia, gdyż przetwory z owsa kompleksowo pokrywają zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze i są źródłem siły (zawierają zdrowe węglowodany). Owies jest bogaty w białko i zawiera świetny zestaw aminokwasów, witaminę B6, która poprawia koncentrację i pamięć, B1 i B5, które opóźniają zmęczenie fizyczne i umysłowe, selen, magnez, niezbędne dla mózgu, przeciwutleniacze i flawonoidy, witaminę E, błonnik, a najnowsze badania dowiodły, że bioaktywne substancje - awentramidy zawarte w owsie mogą chronić przed miażdżycą, a w konsekwencji przed zawałem serca i udarem mózgu. Owies zawiera także substancje działające antydepresyjnie i może poprawiać nastrój.
Wniosek jest taki - warto przyglądać się swojemu organizmowi i jego reakcjom na spożywane pokarmy. Cel dietetyczny, a następnie nasza genetyka, aktywność fizyczna i pora treningu, będą dominować nasze wybory odnośnie śniadania, jak i proporcji makroskładników w pozostałych posiłkach dnia. Dobry dietetyk pomoże Ci rozplanować je w odpowiedni sposób. Nie odmawiajmy sobie jednak kulinarnych przyjemności, bo jeśli nasza psychika będzie cierpieć, to nasze ciało nie będzie odpowiednio przyswajało substancji odżywczych. Gdy jesteśmy zadowoleni, ciało pochłonie więcej zdrowych składników i szybciej da nam sygnał o tym, że jesteśmy syci!
Pozdrawiam,
Marta
Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel